Rafelbunyol es prepara per commemorar el Dia de la Comunitat Valenciana amb un ampli programa d’activitats que s’estendrà del 7 al 22 d’octubre.

Rafelbunyol es prepara per commemorar el Dia de la Comunitat Valenciana amb un ampli programa d’activitats que s’estendrà del 7 al 22 d’octubre. L’Ajuntament ha dissenyat una agenda participativa que combina cultura, esport i gastronomia, pensada per a totes les edats.

“El 9 d’Octubre és un dia per a sentir-nos orgullosos de la nostra identitat i del nostre poble. Hem preparat un programa variat i participatiu amb manifestacions identitàries perquè totes i tots els veïns puguen gaudir de la festa gran dels valencians”, ha destacat l’alcalde Fran López.

Aquest any es lliurarà la segona edició dels Premis Poble de Rafelbunyol, amb la voluntat institucional de reconéixer als veïns i veïnes que amb el seu esforç han contribuït a fer del municipi un lloc millor.

A partir d’aquesta edició, els guardons s’agrupen en quatre categories o mèrits: esportiu, sociocultural, empresarial i per accions a favor de la igualtat i d’una societat inclusiva. Els premis s’entregaran el 8 d’octubre a la Sala d’Exposicions de la Casa de la Cultura.

El mateix 9 d’Octubre es celebrarà a la plaça de l’Ajuntament un concert de la Banda Juvenil de la Societat Musical La Primitiva que, sota la direcció de Ximo Tarín Micó, commemorarà el dia de la Comunitat Valenciana amb un repertori íntegrament valencià.

L’agenda d’actes culturals es completa amb la comunicació del treball guanyador del IV Premi d’Investigació, la presentació del llibre Una metxa per encendre. València 1663 de Jorge Luis Rodríguez a la Biblioteca Pública Municipal i, al mateix lloc, la inauguració de l’exposició Maria Beneyto: vida ferida de lletra. Una mostra itinerant que clausura el seu recorregut com a Escriptora de l’any 2025 de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua.

El cap de setmana prendrà el protagonisme l’esport autòcton amb la celebració de partides de raspall. El 8 d’octubre es jugarà una partida de categoria professional masculina, mentre que el 12 d’octubre serà el torn del campionat femení, amb la participació de jugadores locals que ompliran el trinquet d’ambient i emoció.

L’apunt gastronòmic de la commemoració, o el plat fort, serà l’elaboració de les tradicionals calderes per al veïnat. Organitzades pels Festers de Sant Antoni 26, es cuinaran al carrer Magdalena una dotzena d’olla junta, la forma autòctona de preparar l’arròs amb fesols i naps, un dels plats d’hivern més típics i emblemàtics de Rafelbunyol.