La Falla El Palau planteja reformar per complet i en profunditat el procés d´elecció de les falleres majors de València i els jurats per garantir la «màxima transparència»

Denúncia la suposada “conducta irregular” de la vicepresidenta de JCF María Tomás per presumptament “teledirigir l’elecció i la decisió del jurat” del sector amb l’objectiu de deixar a la candidata de la comissió sense opcions de passar a la següent fase.

La Falla Antiga Senda Senent-Alameda “El Palau” ha plantejat este dimarts davant l’assemblea de presidents i presidentes de falla del mes de setembre la necessitat de reformar per complet i en profunditat el procés d’elecció de les Falleres Majors de València, amb la revisió completa de les normes i amb especial atenció a les composicions dels jurats, amb el propòsit de dotar a les diferents fases de la “màxima transparència” i perquè es desenvolupen “amb les mateixes garanties per a totes les candidates” i evitar que futures aspirants i les seues famílies “patisquen el que ens ha tocat viure a nosaltres”.

“Un sistema de transparència aclamat per tots, cada any és més tortuós que l’anterior. Es reclama una infinitat d’aptituds i requisits que fan a molts candidats a jurats no aptes per a exercir eixa funció, però això només ocorre en aquells que triem democràticament en esta assemblea. No ocorre el mateix amb els designats directament per Junta Central Fallera”, ha exposat la comissió.

Així, s’ha preguntat “què passa amb els designats directament per la Presidència o la Directiva de JCF”, així com “quines incompatibilitats tenen” i si es revisen les mateixes. “Una simple declaració d’intencions de menys d’una pàgina d’extensió resulta suficient per a garantir la transparència del sistema? La resposta és clara, i no fa molt de temps hem vist l’últim exemple”, ha plantejat. També ha qüestionat si, en la primera fase d’este procés, “existeix també incompatibilitat amb la persona o persones que des de la Directiva de JCF seleccionen els jurats”.

En concret, ha denunciat “l’enemistat manifesta amb la família de la candidata de la nostra comissió per part de la vicepresidenta de Junta Central Fallera María Tomás”, qui, en la pràctica, presuntament va designar els jurats del nostre sector, Pla del Reial-Benimaclet. Esta situació, “unida a la proximitat d’esta persona amb alguns d’ells, ha suposat que la nostra fallera major 2026 no haja pogut afrontar la primera fase d’este procés que es diu transparent amb les mateixes garanties que la resta de les seues companyes”.

@falla_elpalau

El proceso de elección de las Falleras Mayores de València y de los jurados debe ser reformado por completo y en profundidad para garantizar la máxima transparencia, que se desarrolle con las mismas garantías para todas las candidatas y que no ocurra más lo que nos ha pasado a nosotros. #fallas #valencia #fallerasmayores #elecció27 #jurados

♬ sonido original – Falla El Palau

En este sentit, ha criticat que “amistats i persones de l’entorn de la vicepresidenta foren designades per a ser jurat en el sector, fins i tot tenim coneixement que alguna d’elles va ser cridada directament per esta responsable la nit anterior a començar les proves”. “Quan el veredicte del jurat provoca incredulitat entre les pròpies candidates, els presidents, integrants de JCF, fallers i falleres, indumentaristas i un llarg etcètera, és una evidència que alguna cosa ha fallat o no s’ha fet bé”, ha argumentat.

Esta mateixa persona també ha sigut objecte d’una petició d’impugnació com a jurat de la FMV 2027 per circumstàncies similars: incomplir la norma que estableix com a incompatibilitat “tindre o haver tingut relació laboral o sentimental amb alguna candidata o amb algun membre de la seua família”. En este cas, una jurat elegida directament per la Presidència de JCF.

JURATS

D’altra banda, la comissió ha posat el focus sobre els jurats i la “falta de preparació d’alguns d’ells”. Com a exemple d’això, ha qüestionat que els del seu sector estaven “més preocupats durant les proves per interessar-se sobre si les candidates eren més partidàries de portar un o tres monyos, de saber qui era la seua indumentarista o el seu perruquer, però no per exemple de si sabien quin artista va plantar la seua falla o de valorar la seua cultura, coneixements fallers o aportació a la festa”.

Enfront d’això, la Falla El Palau aposta per adoptar una “actitud propositiva per a evitar que futures candidates i les seues famílies patisquen el que ens ha tocat viure a nosaltres”. “No podem permetre estes situacions que s’allunyen de triar a unes candidates per les seues vàlues i aportacions, per la seua formació, per la seua cultura fallera, la seua saber estar, i deixar que s’anteposen altres criteris que res tenen a veure amb les Falles”, ha reclamat.

“TRANSPARÈNCIA I IMPARCIALITAT”

La comissió tractarà d’impulsar un sistema d’elecció de jurats “amb transparència i imparcialitat” que garantisca la valoració de cada candidata “sense tindre altres criteris d’‘amistat, ser amiga, sobra o filla de…’ que les pròpies virtuts de cada aspirant”. Per això, anima “a tots aquells que vulguen aportar a esta proposta a que es posen en contacte amb nosaltres –personalment, per correu electrònic o xarxes socials– per a poder realitzar, de manera conjunta, un plantejament per a portar-lo l’any vinent a esta assemblea de presidents”.

Com a punt de partida, la comissió planteja, de cara a la primera fase del procés d’elecció (preseleccions per sectors), que se signe una declaració prèvia absència de conflicte d’interés; que abans de la designació efectiva dels jurats cada candidat/a a formar part dels mateixos subscriga una declaració responsable de no tindre relació personal, laboral o familiar amb les candidates o les seues famílies; que es facen públics els noms de les persones encarregades de la designació dels jurats per part de la Directiva de JCF i que estes realitzen per escrit una declaració responsable de no tindre ni amistat familiar ni enemistat manifesta amb les candidates o el seu entorn; que esta designació dels jurats es realitze de manera pública i que es done un termini per a presentar impugnacions o reclamacions davant possibles incompatibilitats; que els interventors dels sectors també hagen de realitzar una declaració de responsabilitat de no ser familiars o mantindre amistat amb les candidates; i que s’impulse un protocol sobre les proves que es realitzen a les candidates i que estes incloguen la cultura valenciana.

“Des d’este moment, ens posem a treballar perquè el sistema d’elecció de les nostres màximes representants siga transparent i no genere aquestes situacions exposades hui i perquè les candidates puguen afrontar un procés net i amb totes les mateixes garanties”, ha conclòs.

Deja una respuesta