Vila-real un espai de baixa estimulació sensorial durant les festes per a gaudir dels concerts a la plaça Major

L’Ajuntament de Vila-real habilitarà durant les pròximes festes de la Mare de Déu de Gràcia l’escenari del Mur de l’Art Visual de la plaça Major com a espai de baixa estimulació sensorial, una iniciativa adreçada a facilitar la participació i el gaudi de les persones neurodivergents en les activitats festives. La regidora de Festes, Miriam Caravaca, s’ha reunit aquest divendres amb representants de les associacions Vilatea i ACUDIM per a concretar les característiques i la delimitació d’aquest espai, després que la proposta arribara a l’Ajuntament a través del servei d’Atenció i Tràmits i fora traslladada a les entitats especialitzades per a valorar-ne les necessitats.

Caravaca ha explicat que la ubicació del Mur de l’Art Visual, més allunyada de l’escenari de concerts, permet disposar d’un entorn amb menor intensitat sonora i lumínica, així com d’un espai que facilita l’entrada i l’eixida sense haver de travessar zones amb grans aglomeracions. “Pensem que pot ser un espai idoni per a aquesta finalitat, però volem plantejar-ho com una experiència pilot i escoltar les persones usuàries i les entitats per a comprovar què funciona i què podem millorar. Si cal fer modificacions de cara a les festes de maig, les farem”, ha assenyalat.

Per a accedir a aquest espai serà necessari disposar d’una targeta acreditativa, que podran sol·licitar les persones interessades a través de Vilatea i ACUDIM. Ambdues entitats valoraran les peticions i gestionaran les acreditacions i l’accés a l’espai.

La regidora ha remarcat que aquesta actuació forma part de l’aposta de l’Ajuntament per unes festes cada vegada més accessibles i inclusives, “treballant de la mà de la societat civil organitzada i, sobretot, escoltant les propostes i necessitats que ens trasllada la ciutadania”. En aquest sentit, ha recordat que ja en les festes de maig es va habilitar un espai de baixa estimulació sensorial durant la cavalcada, mentre que els cadafals també compten amb mesures d’adaptació per a facilitar la participació de persones amb diferents necessitats.

La presidenta de Vilatea, Celia González, ha agraït la iniciativa i ha destacat que la ubicació escollida permetrà gaudir de les festes “retirats de l’escenari dels concerts, amb menys intensitat lumínica i sonora i amb més facilitat per a poder eixir de l’espai”. González ha reivindicat que “a les persones neurodivergents també els agrada gaudir de les festes, de les activitats i de la nostra ciutat” i ha assegurat que “creiem que podem fer, junts i juntes, unes festes per a tots i totes”. Per la seua part, la presidenta d’ACUDIM, Ana Claramonte, ha posat l’accent en el caràcter obert de la iniciativa i ha remarcat que l’accés a l’espai “no serà únicament per a socis o usuaris de les entitats que gestionen les acreditacions, sinó per a qualsevol ciutadà o ciutadana que puga tindre aquesta necessitat”. En aquest sentit, ha valorat positivament que l’Ajuntament i les entitats treballen conjuntament per a “fer unes festes més accessibles per a totes les persones”.

D’altra banda, el Consell Rector de Festes, presidit per la regidora de Festes, Miriam Caravaca, ha donat llum verda al programa de les fiestas de la Mare de Déu de Gràcia 2026, que començaran el pròxim divendres 4 de setembre. El president de la Junta de Festes, Toni Carmona, ha avançat algunes de les novetats que incorporarà enguany la programació, entre elles la modificació del recorregut de les penyes durant l’ofrena, que eixirà de la plaça Major i recorrerà els carrers Major, Bayarri i Sant Roc fins a arribar a l’església arxiprestal.

La programació completa de les festes es presentarà oficialment el dimarts 1 de setembre, a les 13.00 hores, mentre que el repartiment del programa a la ciutadania tindrà lloc dimecres i dijous al Gran Casino.

Caravaca vol agrair especialment la implicació de la Junta de Festes, la Comissió de Penyes i la resta de comissions que integren l’ens festiu, així com la participació de totes les persones que, des de les diferents responsabilitats i àmbits, treballen perquè les festes de la Mare de Déu de Gràcia siguen un èxit. Igualment, la regidora reconeix la tasca de tots els serveis i departaments municipals implicats en l’organització i desenvolupament de les celebracions, que durant aquestes setmanes intensifiquen la seua feina per a garantir que la programació es desenvolupe amb normalitat, seguretat i les millors condicions per al conjunt de la ciutadania.

Deja una respuesta